Tuesday, April 28, 2009

Masanya Memilih Jalan Bermadu(11)

Tuah dan Jebat

Hang Jebat dan Hang Tuah siapakah yang tidak mengenali mereka, seorang penderhaka dan penegak kebenaran, seorang lagi taat dan setia, sehingga tidak dapat membeza yang benar dan salah.Sedang aku membelek-belek blog-blog blogger lain, aku sempat membaca sedikit ulasan seorang rakan blog berkenaan Tuah dan Jebat berdasarkan sebuah filem iaitu Hang Jebat (1961) lakonan Nordin Ahmad (jebat) dan M.Amin(Tuah). Filem ini kalau nak diikutkan bukanlah jauh bezanya jarak masa dengan penghasilan filem lagenda arahan seniman Negara P.Ramlee..iaitu Hang Tuah. Namun cantiknya filem Hang Jebat ni kerana walaupun jaraknya dengan filem ‘abang’nya Hang Tuah cuma sekitar 5 tahun (dikira rapatlah), tapi dari segi dialog & lakonan, Hang Jebat langsung tak meniru Hang Tuah, seolah-olah filem Hang Tuah tak pernah wujud sebelum ni.


Seawal muzik pembukaan lagi filem Hang Jebat ‘menyesakkan’ nafas dengan skor muzik pembukaannya yang mengemparkan, kemudian sayu, rancak bertenaga mengikut irama silat yang biasa kita didengar, kemudian gempar semula, sayu, seolah-olah menggambarkan ‘kerusuhan’ isi kandungan filem ni.Scene pertamanya sudah cukup tegang. Adegan pembesar-pembesar Melaka yang diketuai oleh Patih Karmawijaya mendatang sembah derhaka kepada Sultan Melaka dengan cara mempersembahkan tengkolok masing-masing di hadapan Sultan begitu tegang. Wajah gusar Datuk Bendahara & Datuk Temenggung begitu ketara, kecelaruan Sultan juga terpancar melalui titahnya supaya Hang Tuah dibunuh, walaupun celaru tetapi masih ego mempertahankan titahnya.Permulaan yang sebegitu cemerlang ini sebenarnya memerangkap penonton yang tidak tahu hujung pangkal sejarah Hang Tuah. Tapi disebabkan sejarah Hang Tuah ni dah memang famous, maka atas tuduhan apa Hang Tuah difitnah sengaja tak diceritakan. Tau-tau saja Hang Tuah dihukum bunuh & Hang Jebat membelanya, walaupun diberi amaran oleh Hang Tuah agar jangan derhaka kepada Sultan melalui pesannya “buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali”.

Adegan-adegan filem ni seterusnya menyaksikan kedudukan Hang Jebat yang semakin kukuh di istana sehingga tidak ada sesiapapun yang berani mencabarnya. Sultan sendiri pedih melihat Hang Jebat secara terang-terang berani menentangnya, tapi dia sendiri tak mampu berbuat apa-apa, akhirnya berundur ke rumah Datuk Bendahara.

Hang Kasturi, Lekir & Lekiu yang biasanya digambarkan ‘neutral’ & hanya menurut titah Sultan sebagai pesuruh ‘dihukum’ di dalam filem menjadi lebih tidak berhati perut, sekadar menganggap kezaliman terhadap Hang Tuah sebagai ‘perkara biasa yang terjadi di mana-mana’ (bukankah itu juga alasan orang-orang sekarang yang tau orang tu dizalimi tapi masih tak amik peduli?)

Seperti yang semua sedia maklum, Hang Tuah muncul semula untuk membunuh Hang Jebat tetapi hasratnya ditentang secara keras oleh isterinya sendiri. Hang Tuah menjadi selemah-lemah makhluk yang tewas dengan isterinya, malah tewas 2 kali dengan Hang Jebat. Yang lebih memalukan, sewaktu Hang Tuah tewas tanpa sebarang senjata di tangan, Hang Jebat dengan jelas berkata “Aku boleh bunuh kau Tuah kalau aku mahu, tapi apalah gunanya…”.

Sebagai pendekar sejati sepatutnya Hang Tuah berasa malu kerana Hang Jebat sendiri tak mahu membunuhnya, tapi dia beriya-iya mahu membunuh Hang Jebat malah menendang kepala Hang Jebat sewaktu Hang Jebat sedang melutut & merintih di hadapan Hang Tuah, seterusnya menyambar keris Taming Sari yang terlekat di dinding. Hang Jebat sekali lagi mempamerkan keengganannya menentang Hang Tuah dengan terang-terang menyerahkan tubuhnya untuk ditikam oleh Hang Tuah, tetapi Hang Tuah enggan membunuh Hang Jebat tanpa bertikam.

Kesudahannya seperti yang sedia maklum, Hang Jebat ditikam oleh Hang Tuah. Tapi adegan Hang Jebat ditikam dibuat begitu kreatif (ditikam di sebalik langsir istana) & syot darah yang membuak-buak terus diikuti dengan wajah Hang Tuah yang kesal dengan tikamannya. Penyesalan yang instant! Hang Tuah jadi keliru kerana perasaan taatnya terhadap Sultan semasa bertikam dengan Hang Jebat telah hilang entah ke mana setelah Hang Jebat berjaya ditikamnya. Kekeliruannya berlanjutan apabila Hang Tuah meninggalkan Hang Jebat begitu saja dalam keadaan Hang Jebat merintih “sampai hati kau bunuh aku Tuah”.

Hang Jebat seterusnya mengamuk membunuh orang ramai sebelum tiba di rumah Hang Tuah. Ironinya sewaktu di rumah Hang Tuah, apabila Hang Kasturi memberitahu Hang Tuah bahawa Hang Jebat masih hidup, Hang Tuah begitu gembira & karektornya terus bertukar menjadi saudara akrab yang cukup penyayang. Berkecamuknya pendirian seorang yang bernama Hang Tuah ni. Selepas Hang Jebat mati di pangkuan Hang Tuah, sekali lagi Hang Tuah ‘ditikam’ dengan tangisan Dang Baru (Latifah Omar) yang merintih kenapalah orang sanggup membunuh abang Jebat sedangkan hatinya mulia & perjuangannya untuk keadilan.


Kartun Tuah dan Jebat 1


Kartun Tuah Dan Jebat 2

Sebenarnya Tuah & Jebat bukan sekadar sejarah biasa yang dihikayatkan turun-temurun untuk generasi Melayu. Tuah & Jebat wujud di mana-mana, malah di waktu sekarang juga. Cuma orang itu sendiri tak sedar dia ialah Tuah ataupun dia ialah Jebat. Berapa ramai orang yang tak berpendirian yang menurut perintah orang atas walaupun dia tahu itu tidak betul seperti perangainya Hang Tuah? Berapa ramai yang telah mengikut jejak Hang Tuah yang putus saudara disebabkan kebenaran sehingga sanggup membunuh rakan karibnya sendiri semata-mata kerana titah Sultan yang ‘buta’ mata perut? Berapa ramai pula yang bijak seperti Datuk Bendahara yang masih ada ikhtiar & akal untuk mengelakkan kezaliman walaupun dihimpit untuk melakukan ketidakadilan? Berapa ramai pula yang berani bangkit menentang kezaliman seperti Hang Jebat & berapa ramai pula yang melabel orang-orang seperti seperti Jebat ini sebagai derhaka & tak mengikut perintah pemimpin, tapi dia sendiri bisu apabila berdepan dengan kezaliman? Berapa ramai pula yang bermuka-muka seperti Kasturi, Lekir & Lekiu? Berapa ramai pula pemimpin yang takde kepala hotak & membuat keputusan ikut hawa nafsu seperti Sultan Melaka? Yang busuk hati & khianat macam Patih Karmawiyaja berapa ramai pulak?

Jebatkah kami? Tuahkah kami?Lu Pikiaq lah sendiri..



Kalau sungguh cerita Tuah & Jebat ini bermakna maka tidak sepatutnya kelemahan watak-watak di dalam kisah mereka diulangi oleh generasi sekarang, mahu pun akan datang. Tapi kenapa ianya terus berulang & berulang? Memang mudah kalau ditanya sesiapapun sekarang, siapa yang kau sokong, Tuah atau Jebat, dah tentu mereka akan kata Jebat. Tapi sedarkah dia yang dia sendiri mengikut perangai Tuah tanpa dia sedari, sekaligus menyaksikan pengulangan ‘perangai lama’ Melayu sejak zaman kesultanan Melayu Melaka sampailah sekarang.Selagi penyakit lama ni tak hilang, selagi itulah cerita Tuah & Jebat akan terus kekal sebagai ‘cerita terhebat’ orang Melayu. Cerita Tuah & Jebat inilah contoh terbaik ’sejarah terus berulang’. Persoalannya, kenapa terus berulang?

Habis siapakah Jebat ini? Adakah aku juga seorang penderhaka, atau adakah aku si penegak kebenaran. Mungkin ada merasakan jebat ini tidak setia umpama Tuah yang tetap setia? Apakah jebat ini..sedangkan ramai yang ingin menjadi seperti jebat, bergelar penegak keadilan, pemegang kebenaran, mementingkan persaudaraan dan percintaan..namun jawapan jebat? jebat tetap jebat.Jebat sedar dia bukanlah yang terbaik. Tapi satu pesan jebat:


“Andai roboh kota di Melaka”
“papan di jawa kami gantikan”
“Andai jebat luluh darah dagingnya”
“biarlah islam dan syahid jadi impian”

p/s: Hai bang tuah !!..ada ape2 nak komen ke? kang tertusuk keris sendiri kang? ahaks