Monday, June 10, 2013

Ku hanya menurut lintasan Ilahi

Aduhai beratnya kurasakan…saat suasana petang mulai meredup..jam 4.30 ptg mulai menghampiri..hari ini cuti, tapi tetap ku habisi dengan mendatangi juga ofis…bukan ape cuba mengisi waktu yang kosong.

Walaupun hati tenang, tapi gelojak tetiba menyala saat terbuka insta ku..”uhhhh rindu”..ku rangkul beg galasku..lama lama ku di sini makin sayup hati ku…”ahhhh..jam sudah 4.30 ptg”..mengapa tidak sahaja ku terus ke surau di tingkat 1..moga ada penyaman hati di sana.

Saat ku melangkah..mengambil wuduk menenangkan hati…panggilan iqamah tersambut..saat solat asar dibangunkan…sujud demi sujud ku lafazkan dengan doa-doa agar kau bahagia dan selamat..dilembutkan hatimu..dikembalikan mu kepada ku…

Lantas, tiba-tiba lintasan Ilahi menerpa…Allahu akbar..Allah menganugerahkan suatu rasa dan perasaan aku harus ke sana….walaupun harapan hanya “by chance” dengan hanya menaksir daripada sekeping foto.. ku sambut lintasan hati ni dengan redha dan yakin bahawa ini adalah lintasan ilahi….lintasan ilahi yang harus di sambut..

Ku gegas menerpa motor…bismilllah, selawat dan doa berbisik-bisik tidak henti dibibir….mengharap keberkatan tindakan ini…aduhai..saat, nekad dihati berada di puncak…langit kian melakar kehitaman..aura hujan dan petir telah kelihatan..ku termangu seketika…berfikir..

Namun, aku nekad..lintasan ilahi ini benar, ku redah cuaca kehujanan dengan hati yang penuh pengharapan..sejuk cuaca dan bahaya perjalanan ku harap pada ilahi sahaja. Semoga allah memberkati perjalanan ini.

Akhirnya, destinasi yang dituju telah tiba…allahuakbar, terasa teringat akan kenangan yang bermain..suasana yang sama, tempat yang sama..keadaan yang sama. Ku parkirkan motor ku di tempat yang sama…lantas ku bergegas berteduh di muka bangunan itu..aduhai, sebaknya..

Namun, begitulah lintasan ilahi…tidak kesampaian….walaupun benar tekaan..tapi allah masih menangguhkan…ku tamat pencarian di salah sebuah masjid mu ilahi..berdoa dan mengambil nyawa meminta ketenangan..dan aku mendapatinya walaupun pahit

Pulanglah aku kegembiraan, walupun hati masih terasa kengiluan…ku berusaha dan ku pasrah atas ketentuan…aku hanya mengikut lintasan hati..lintasan hati yang terbitnya dari ilahi…


“Ya ilahi..ya ilahi…aku hanya menjalankan lintasan mu…huuuuu” semoga ada sinar keredhaan dalam perbuatan ini ya allah suatu hari nanti..…amin ya rabbal alamin.

No comments: